Foreign language Acquisition: Communicative and Cognitive Paradigm.

Authors

  • O.I. Vovk Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького

Keywords:

овладение иностранным языком, иноязычная коммуникативно-когнитивная компетенция, принципы обучения, спиральный путь познания

Abstract

This article propounds a conceptual framework of teaching a foreign language (FL) to University students. The study arises out of a need to introduce cognizing subjects to a reasonable approach to teaching English as a FL (EFL) that can become an invaluable tool in acquiring sought-for expertise. Specifically, the study encompasses a number of issues which question the conventional wisdom that teaching a FL should be done primarily on the communicative ground. Respectively, the maintained idea is at variance with the existing assumption that a FL acquisition is aimed mainly at developing communicative competence of students. At this rate the cognitive aspect of learning that incorporates interrelation of speech and intellection remains either ignored or deficient in support. With this in mind, it seems relevant to identify a current target of learning EFL, to elicit the basic principles of its teaching, and to devise an appropriate model which will facilitate achieving a set target.

Author Biography

O.I. Vovk, Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри англійської філології

References

Вовк 2013: Вовк О. І. Комунікативно-когнітивна компетентність студентів-філологів: нова освітня парадигма / О. І. Вовк. – Черкаси : Вид. Чабаненко Ю.А., 2013. – 500 с.

Вовк 2014: Вовк О. І. Методика навчання англійської мови: комунікативно-когнітивний підхід / О. І. Вовк. – Черкаси : Вид. Чабаненко Ю.А., 2014. – 373 с.

Караулов 1987: Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность / Ю. Н. Караулов. – М. : Наука, 1987. – 250 с.

Кубрякова 2004: Кубрякова Е. С. Язык и знание: На пути получения знаний о языке / Е. С. Кубрякова. – М. : Языки славянской культуры, 2004. – 560 с.

Холодная 2002: Холодная М. А. Психология интеллекта / М. А. Холодная. – СПб. : Питер, 2002. – 272 с.

Bennett 1993: Bennett, M. J. Towards Ethnorelativism: A Developmental Model of Intercultural Sensitivity (revised) // Education for the Intercultural Experience. – Yarmouth, Me. – No. 38. – 1993. – P. 112–122.

Gardner 1983: Gardner, H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences / H. Gardner. – N.Y. : Avon Books, 1983. – 253 p.

Piaget 1963: Piaget, J. The Origins of Intelligence in Children / J. Piaget. – N.Y. : International Universities Press, Inc., 1963. – 442 p.

Downloads

Issue

Section

SECTION VІI. Methods of teaching languages